Jeste li ikada pokušali da motivišete dete na učenje tako što ste mu to naredili, prigovarali ili pretili kaznama? A, jeste li primetili da li to na kraju vodi do rezultata?
Kada ocene postanu jedini cilj, pritom najmanje cilj samog deteta, učenje postaje nešto neprihvatljivo i naporno. Tada prigovori i kazne ne donose rezultate. Možda ponekad utiču na to da dete zaista dobije dobru ocenu, ali se pokazalo da ne utiče mnogo na njegovu unutrašnju motivaciju.
Kako bi dete bilo zaista motivisano za učenje, mora da vidi smisao u tome i da nađe svoj unutrašnji razlog. Mi smo izdvojili 7 saveta koji će vam pomoći da motivišete svoje dete da uči sa razumevanjem i razvija samostalnost.
1. Podstičite osećaj odgovornosti za učenje
U skladu sa uzrastom i sposobnostima, vreme je da roditelji odgovornost za obaveze prepuste detetu. Ovo je najvažniji zadatak jer je škola jedna od prvih obaveza u dečijem životu. Mlađi uzrasti će početi razvijati odgovornost počevši od toga da sami spremaju svoje knjige i pribor. Kako odrastaju, tako će se broj obaveza i odgovornosti povećavati. Starija deca će sama navijati alarme, brinuti o svojim stvarima, zadaćama i kontrolnim ispitima. Sami će praviti planove učenja i procenjivati koliko im vremena treba za nešto. Ali, to nije jedino što je bitno za razvoj osećaja odgovornosti.
Naime, primetili smo da je deci teško da smatraju školu i učenje važnim verovatno zato što ne vide direktnu vezu između učenja i kasnije dobrobiti. Zato su ocene ono što ih češće motiviše. Upravo u tome se ogleda naš zadatak – da razvijamo osećaj odlaska u školu zbog sebe – ne samo zbog ocena niti zbog roditelja.
Pokazalo se da deca uče o odgovornosti i kada roditelji sa njima često razgovaraju o njihovim željama i potrebama. Pored toga, važno je da im kroz razgovor pun razumevanja pokažemo koje su posledice određenog ponašanja – i učenja i neučenja.
2. Slušajte šta vam dete govori
Aktivno slušanje je ključ dobre komunikacije u svakom odnosu. Roditelji često zanemare ovaj korak jer smatraju da uvek znaju bolje od dece. Zbog toga im često nameću svoje mišljenje, prigovaraju, dele savete i osmišljavaju im život bez obzira na to što oni žele. Najčešće je to iz dobre namere, ali je vreme da roditelji preuzmu svoju roditeljsku ulogu kroz slušanje.
Ako slušate šta vam dete govori, dajete mu do znanja da je njegovo mišljenje vredno i važno. Dajete mu do znanja da vam je stalo do njega, ne samo do rešenja problema. Ako ste tu da samo pričate, a dete da vas sluša, velika je verovatnoća da će samo da klimne glavom i da vas ne sluša. U pubertetskom periodu, klimanje glavom vrlo često preraste u svađe i aktivno pružanje otpora. Cilj nije da rešite deci problem, već da im pomognete da ga ono razume i samostalno pronađe rešenje.
3. Pomozite im u izgradnji radnih navika
Detetu u početku treba pomoć pri razvijanju zdravih radnih navika. Vaša uloga je da obezbedite pozitivnu porodičnu klimu i komunikaciju. Osim toga, važno je da im pomognete i oko tehničkih stvari. Pomozite im da pronađu svoje mesto i vreme za učenje i da uspostave plan i strategiju učenja određenih predmeta. Više o tome kako da deci pomognete pri razvijanju radnih navika pročitajte u našem članku.
4. Pohvalite trud i zalaganje, ne samo rezultat
Ocene nisu realno merilo znanja i truda. Prema tome, mnogo je važnije videti da se dete zalaže da nauči i razume. Pohvala za trud i predanost, ne samo da će mu dati do znanja da ne mora imati dobre ocene da bi vredeo, već će poticati njegovu motivaciju za daljim trudom.
Takođe, važno je da znate i da kritikujete. Zato obratite pažnju da ne kritikujete ličnost deteta već određeno ponašanje za koje smatrate da nije u redu. Vodite računa da objasnite detetu zašto nešto nije u redu, umesto klasičnog „zato što sam ja to tako rekao.“ Deca na ovaj način lakše uviđaju odnos ponašanje-posledica.
Na primer, umesto da kažete: „Ti si lenj, nećeš dobro proći u životu“, pokušajte sa: „Nije u redu da ne učiš i zanemaruješ školu. Takvo ponašanje će dovesti do slabih ocena, lošijeg izbora srednje škole… Ustani sada i uzmi knjigu u ruke.“
5. Ponudite alate i načine za bolje učenje i razumevanje
Važno je da znate da nastavnici često zanemare alternativne načine i alate za učenje. Kao roditelj, možete istražiti koji su to dodatni alati koji mogu pomoći u učenju. Upravo neki drugačiji načini od uobičajenog učenja mogu da budu odlična motivacija.
Na primer, internet je danas pravo blago kada je obrazovanje u pitanju. Bitno je samo da učite decu da ga korisno i sigurno upotrebljavaju. Pored toga, različiti kreativni priručnici i radne sveske mogu dodatno zainteresovati đake i učiniti učenje zabavnim. Kakvi su to priručnici, pogledajte na ovom linku.
6. Podstičite rešavanje problema i kritičko mišljenje
Osim što je važno da dete ima različite mogućnosti, važno je da aktivno učestvuje u rešavanju problema i traganju za rešenjem. Na taj način najbolje uči i najduže pamti gradivo.
Ali, kako bi naučili da aktivno rešavaju probleme, važno je da im pomognete da nauče postavljati pitanja. Pitanja, kao što su: Ko? Šta? Kako? Zašto? Kako to mogu primeniti na neku drugu situaciju? Koji je smisao toga? – su toliko važna za razvoj kritičkog mišljenja i analize. Sve to zajedno utiče na učenje sa razumevanjem, a obrazovanje dobija svoj puni smisao.
7. Budite primer koji podstiče na učenje
No, sve o čemu smo pisali pada u vodu ako jedno govorimo, a drugo radimo. Svojim uzorom rodietlj je najbolja motivacija svom detetu. Ako roditelj govori detetu da čita knjigu, dok on provodi sate na telefonu – kakav uzor pruža? Na kraju krajeva, deca koja vole učiti uglavnom potiču iz porodica u kojima se znanje ceni. Nisu toliko bitne ocene i rezultati, koliko znatiželja, istraživanje i promišljanje. Na taj način, dečiji svet obogaćujemo umesto da ga zatrpavamo samo pritiskom zbog ocena.
To su bili saveti šta kao roditelji možete da uradite kako bi ste poticali učenje sa razumevanjem i znatiželju kod dece. Ono što smo svakako dužni je razvijati razumevanje za njihove interese, jer nije škola sve na svetu. Iako je nekim roditeljima teško prihvatiti da škola i ocene nisu najvažnije, ovo je zaista tako. Osim učenja i ocena, đacima se u ovom periodu dešavaju i mnoge druge stvari – ulazak u pubertet i celi jedan novi socioemocionalni aspekt života. Prve simpatije, društvo, osećaj pripadnosti i pronalaženja sebe u različitim ulogama samo su neki važni događaji. Zato je važno obratiti pažnju na svaki deo dečijeg života i davati im do znanja da smo tu za njih. Tu smo pored njih, dovoljno blizu da služimo kao sigurna baza i oslonac, a dovoljno daleko da slobodno i samostalno rastu.